mandag den 20. april 2015

Læseklubben læste: Maria Gerhardt: Der bor Hollywoodstjerner på vejen


Som jeg tidligere har fortalt her på bloggen, er jeg med i en læseklub med en flok damer/kvinder/piger på min alder. Det er rigtig hyggeligt og ikke mindst meget tankevækkende at drøfte, hvad man synes og tænker om den bog, man lige har læst.

Som regel er der delte meninger om de bøger, vi læser, men i tirsdags, da vi mødtes for at diskutere Maria Gerhardts bog Der bor Hollywoodstjerner på vejen, var vi for en gangs skyld rørende enige: Det er bare en rigtig fin bog!



Alligevel skulle vi liiiige i gang med at snakke om den.

”Det er sjovt, jeg har gået og tænkt på, hvad vi skal snakke om, og jeg synes ikke, der er ret meget at snakke om,” sagde en af mine læseveninder indledningsvist. Og hun har egentlig ret. Bogen er så fint skrevet, den går tæt på og er så reflekteret, at man umiddelbart kan tænke, at der ikke er så meget tilbage at diskutere og tolke. Og det er absolut ikke negativt ment!

Men så alligevel. For det viste sig, at der var masser at snakke om. Især fordi der er så mange elementer på spil i fortællingen.

Lad mig dog først lige opsummere, hvad bogen handler om. Bogen er skrevet af Maria Gerhardt – også kendt som dj’en Djuna Barnes, der vendte plader i det københavnske natteliv op gennem nullerne – dengang lesbiske dj’s blev det hotte, som selv Politiken skrev om. Bogen er selvbiografisk, og den starter 15 år tidligere og kredser om forfatterens liv, kærester, venner, fester og så den kvinde, hun er hemmeligt forelsket i. Bogen foregår i to tidslinjer: En nutid, der langsomt bevæger sig fremad, og en fortid, der ridser de sidste 15 år op.

I nutidslinjen møder vi Maria (fortælleren), der har fået konstateret brystkræft og er sammen med sin elskede. Fortidslinjen bygger op til, at Maria får sin elskede. Med andre ord bliver Maria syg relativt kort tid efter, hun endelig har fået sit livs kærlighed.

Tænk en gang! Netop som man skal til at leve lykkeligt til sine dages ende med sin udkårne, så bliver man syg – det må være den ultimative test af et parforhold. Og det er det, der gør denne bog så fin. Den går tæt på, den er hård, den er galgenhumoristisk - og så er den en kærlighedshistorie.

Det er som altid sjovt at læse bøger, der foregår der, hvor man selv færdes. Man kender gadereferencerne, cafeerne, og man ved, hvilken bar der er tale om. Jeg er ikke helt klar over, hvor meget der er virkelighed, og hvor meget der er fantasi i bogen, men en af de andre bogklubdamer havde researchet lidt, og det lader til, at bogen er temmelig selvbiografisk. Derfor bliver der også nævnt virkelige personer. Udover fortælleren og hendes kæreste, der bliver nævnt ved navn, optræder blandt andre Kjeld og Thomas (hhv. Tolstrup og Blachman, formoder vi). Vi diskuterede lidt, om det gør en forskel for, hvordan man læser bogen, men vi blev enige om, at det egentlig ikke betyder noget.

Der er rigtig mange tanker om et sygdomsforløb – både det at være svag, det at miste håret og brysterne, at ens nærmeste også får en reaktion, at man ikke kan lege med sit barn, at man ikke kan arbejde – alt det berører bogen på en meget fin måde. Maria Gerhardt forstår virkelig at skrive, så det går rent ind, men uden det svømmer over af selvmedlidenhed og violiner. En meget svær balancegang. Men læs fx lige en gang:

”Jeg føler, at jeg skylder mine omgivelser alt. Store buketter. En tur på Noma. Jeg føler, at jeg aldrig kan tillade mig at være svag igen.”

Udover at det garanteret er sådan, man kan have det, når man har været syg, og alle omkring én har passet på én, så rører hun også ved noget ganske universelt: At komme gennem en krise og se sig selv i forhold til andre – følelsen af at have ligget andre til last og nu skylde i ”banken”.

Jeg kunne blive ved med at skrive, og dette blogindlæg er allerede blevet aaaalt for langt. Og sådan gik det også, da vi mødtes om bogen – der var meget at snakke om, for den skal ligesom fordøjes. Jeg giver normalt ikke stjerner, for så kategorisk har jeg ikke mod til at være. Men gav jeg stjerner, fik bogen helt sikkert seks ud og seks stjerner.

Maria Gerhardt: Der bor Hollywoodstjerner på vejen, 208 sider, People’s Press, 2014

Ingen kommentarer:

Send en kommentar